هوش تجاری (هوش کسب و کار) اصطلاحی است که شامل ابزارها، زیرساخت ها ، برنامه های کاربردی و بهترین عملیاتی است که دسترسی و تحلیل اطلاعات را برای ارتقاء و بهینه سازی تصمیم گیری ها و عملکرد سازمان ممکن می سازد و سازمان را قادر می سازد به جمع آوری داده از سیستم های داخلی و منابع خارجی بپردازد. آن ها را برای تحلیل آماده سازی کند. جست و جو و یافتن پاسخ برای سوالات را روی این داده ها توسعه داده و اجرا کند. گزارش ها ، داشبوردها و داده های تصویری را برای ارائه ی اطلاعات تحلیلی برای سطوح مختلف شرکت ازسطوح بالای تصمیم گیری تا سطوح عملیاتی ارائه نماید. از اهداف هوش تجاری می توان به : 1-درک نقاط قوت و ضعف داخلی و خارجی سازمان 2-درک ارتباط بین داده های مختلف برای تصمیم گیری بهتر 3-تشخیص فرصت ها برای نوآوری 4- کاهش هزینه و گسترش و استقرار بهینه ی منابع، اشاره نمود.